In eenvoudige taal: samenvatting van de corona maatregelen op 17 november
+ een tekening door Corine Matsers
Let op: deze informatie is gebaseerd op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/vraag-en-antwoord/persconferentie-coronavirus-17-november-in-eenvoudige-taal
Op dinsdag 17 november waren premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge weer op televisie. Ze vertelden hoe het nu gaat met het coronavirus. De belangrijkste dingen leggen we uit.
Maatregelen blijven nodig
- Mensen houden zich beter aan de regels.
- Het aantal besmettingen wordt minder.
- Dat is goed nieuws. We zijn er nog niet.
- Daarom gelden de volgende regels.
Regels voor groepen
- Ontvang thuis maximaal 3 gasten per dag.
Kinderen tot en met 12 jaar tellen niet mee. - In een ruimte binnen mogen maximaal 30 mensen samen zijn. Kinderen tellen mee.
- Buiten mogen maximaal 4 personen samen zijn.
Of alle mensen die bij 1 huishouden horen.
Kinderen tot en met 12 jaar tellen niet mee.
Regels voor het dagelijks leven
- Reis zo weinig mogelijk.
- Werk zoveel mogelijk thuis.
- Draag een mondkapje in het openbaar vervoer.
- Draag een mondkapje in gebouwen waar u als publiek naar binnen mag. Bijvoorbeeld een bibliotheek, een winkel of het station.
- Draag een mondkapje op:
- middelbare scholen;
- mbo-scholen
- hogescholen en universiteiten.
- Doe het mondkapje alleen af tijdens de les.
-
Alle cafés en restaurants zijn gesloten.
Afhaalrestaurants mogen open. -
De regels gelden niet voor cafés en restaurants bij:
-
hotels (voor hotelgasten);
-
uitvaartcentra;
-
luchthavens voorbij de security check;
-
bedrijfskantines;
-
ziekenhuizen voor patiënten en bezoekers.
-
- Cafés en restaurants in andere gebouwen moeten dicht. Bijvoorbeeld in bioscopen en musea.
- Winkels gaan uiterlijk om 20.00 uur dicht.
- Alleen supermarkten blijven langer open.
- Tussen 20.00 en 07.00 uur is het verboden om alcohol te verkopen.
U mag ook geen alcohol bij u hebben op straat.
U mag ook geen alcohol gebruiken op openbare plekken. Bijvoorbeeld op straat.
Alcohol mag ook niet worden thuisbezorgd na 20:00 uur. - Coffeeshops moeten om 20.00 uur dicht.
Coffeeshops zijn alleen open voor afhalen.
Evenementen
Bijna alle evenementen zijn verboden.
De volgende evenementen mogen doorgaan:
- markten voor levensmiddelen;
- beurzen en congressen;
- bioscopen en theaters;
- betaald voetbal;
- demonstraties.
Regels voor sporten
- Sporten mag als u 1,5 meter afstand van anderen houdt.
- Sporten kan in uw eentje. Of in een team van maximaal 4 personen.
- Wedstrijden zijn verboden.
- Dit geldt voor iedereen vanaf 18 jaar en ouder.
- De sportregels gelden niet voor kinderen tot 18 jaar.
- Kinderen tot 18 jaar mogen wel in grotere teams sporten. Of wedstrijden spelen met team van hun eigen club.
- Sportkantines zijn gesloten.
- Kleedkamers en douches zijn gesloten.
- Er mag geen publiek komen kijken.
Regels voor reizen
Ga zo min mogelijk op reis.
Gaat u wel op reis? Blijf dan zoveel mogelijk op uw vakantieadres. Bijvoorbeeld in uw vakantiehuisje.
Op reis naar het buitenland
- Ga niet op reis naar het buitenland. Alleen als het echt belangrijk is.
- Volg altijd de reisadviezen als u naar het buitenland wilt gaan.
De reisadviezen staan op de website Nederlandwereldwijd.nl - Komt u terug uit een gebied met oranje reisadvies? Ga 10 dagen in thuisquarantaine.
Voor de zekerheid testen
- Vanaf 1 december kunt u een coronatest laten doen als u misschien besmet bent geraakt.
- U hoeft geen klachten te hebben.
- De CoronaMelder-app vertelt u of u zich moet laten testen.
- U gaat dan in quarantaine.
- Na 5 dagen kunt u zich laten testen.
- Is de test negatief? Dan hoeft u niet meer in quarantaine.
Niet vergeten
- Houd altijd 1,5 meter afstand.
- Ga niet naar plaatsen waar het druk is.
- Nies en hoest in uw elleboog.
- Was vaak uw handen met zeep.
- Draag een mondkapje waar dat moet.
- Bent u verkouden? Blijf dan thuis!
- Heeft u koorts of bent u benauwd? Dan moeten alle huisgenoten thuis blijven.
- Werk zoveel mogelijk thuis.
Bellen met vragen over het coronavirus
Bel naar 0800 - 1351. Of naar +31 20 205 1351 als u in het buitenland bent. Het telefoonnummer is open van 8:00 uur tot 20:00 uur. Op maandag tot en met vrijdag.
Tekening
Hieronder vind je de visuele samenvattingen gemaakt door Corine Matser van de persconferentie die zij gemaakt heeft tijdens de Coronacrisis.
Alle tekeningen van Corine vind je via: https://corinematser.nl/persconferenties/